Οι συγκρούσεις στην Ουκρανία ενισχύουν τη χρήση τεχνολογιών παρεμβολής και πλαστογράφησης (spoofing) GPS από τις εμπλεκόμενες πλευρές. Από τις αρχές του πολέμου, η Ρωσία χρησιμοποιεί συχνά ισχυρές συσκευές παρεμβολής, όπως τα συστήματα Krasukha-4 και R-330Zh Zhitel, που επηρεάζουν την ακριβή λειτουργία των συστημάτων GPS/GNSS. Η παρεμβολή GPS γίνεται κυρίως σε περιοχές κοντά στα σύνορα , γεγονός που δυσκολεύει τον προσανατολισμό των αεροσκαφών και των drones στην περιοχή.
Σύμφωνα με πρόσφατες αναφορές, τα ρωσικά και τα Ουκρανικά συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου έχουν προκαλέσει συχνές απώλειες για UAV που επιχειρούν στο μέτωπο, με αποτέλεσμα τη μείωση της ικανότητας της Ουκρανίας και της Ρωσίας να λειτουργούν drones σε κρίσιμες επιθέσεις και αποστολές αναγνώρισης. Επιπλέον, εμπορικές αεροπορικές πτήσεις που βρίσκονται κοντά στην περιοχή ενδέχεται να αντιμετωπίσουν ξαφνικές διακοπές σήματος GPS, κάτι που αποτελεί κίνδυνο για την πολιτική αεροπορία.
Η Μέση Ανατολή είναι επίσης μια περιοχή όπου καταγράφονται σοβαρά περιστατικά παρεμβολών και πλαστογράφησης. Στη Συρία και το Ιράκ, η παρεμβολή GPS έχει γίνει συνηθισμένη λόγω στρατιωτικών επιχειρήσεων, και οι πτήσεις ενδέχεται να αναφέρουν απώλειες ή λανθασμένες τοποθεσίες. Επίσης, τα εμπορικά αεροσκάφη που έρχονται από τον Ειρηνικό αναφέρουν συχνά παρεμβολές κοντά σε στρατηγικά σημεία, όπως η Κινεζική Θάλασσα.
Η απώλεια του GPS μπορεί να αναγκάσει τους πιλότους να βασιστούν αποκλειστικά σε παλαιότερα συστήματα πλοήγησης, κάτι που μπορεί να προκαλέσει σφάλματα και καθυστερήσεις σε ζώνες υψηλής κυκλοφορίας. Πιο ανησυχητικό είναι το spoofing, το οποίο μπορεί να προκαλέσει λανθασμένες πληροφορίες θέσης. Συγκεκριμένα, το σύστημα αποφυγής TAWS ενεργοποιήθηκε εσφαλμένα, όπως συνέβη με εμπορικά αεροσκάφη πάνω από τη Σαουδική Αραβία το 2023, προκαλώντας ψευδείς ειδοποιήσεις για προσέγγιση εδάφους.
Η Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA) και ο Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας της Ε.Ε. (EASA) έχουν εκδώσει οδηγίες για την αναφορά περιστατικών και τη χρήση εναλλακτικών συστημάτων πλοήγησης. Η FAA, συγκεκριμένα, ενθαρρύνει τους πιλότους να αναφέρουν περιστατικά και να χρησιμοποιήσουν συμβατικές μεθόδους πλοήγησης . Το 2024, η EASA ενημέρωσε τις κατευθύνσεις της για τον εντοπισμό και την αντιμετώπιση περιστατικών παρεμβολών και πλαστογράφησης, δίνοντας έμφαση στη χρήση βοηθημάτων πλοήγησης για τον μετριασμό των κινδύνων.
Για την αντιμετώπιση των παρεμβολών GPS/GNSS, υπάρχουν μέθοδοι που χρησιμοποιούν οι στρατιωτικοί και εμπορικοί χρήστες, ειδικά σε περιοχές συγκρούσεων ή υψηλής έντασης παρεμβολών, όπως το Ουκρανικό μέτωπο.
Συστήματα Αδρανειακής Πλοήγησης (INS): Τα συστήματα αδρανειακής πλοήγησης βασίζονται σε γυροσκόπια και επιταχυνσιόμετρα και λειτουργούν ανεξάρτητα από τα εξωτερικά σήματα, κάτι που τα καθιστά ανθεκτικά στις παρεμβολές. Χρησιμοποιούνται από στρατιωτικά drones και αεροσκάφη για να διατηρούν τη θέση τους όταν υπάρχει παρεμβολή στο GPS.
Πολυπλοί Αισθητήρες και Ενσωματωμένα Συστήματα (Sensor Fusion): Η τεχνική του συνδυασμού αισθητήρων επιτρέπει τον συνδυασμό δεδομένων από διαφορετικές πηγές, όπως radar, lidar, και INS, ώστε να αντισταθμιστεί το σήμα GPS σε περίπτωση απώλειας. Αυτή η προσέγγιση χρησιμοποιείται σε πολλές στρατιωτικές και εμπορικές εφαρμογές.
Εξειδικευμένα Συστήματα Αντι-παρεμβολής GPS: Ορισμένα στρατιωτικά συστήματα έχουν σχεδιαστεί για να εντοπίζουν και να απομονώνουν τις πηγές παρεμβολής. Ένα από αυτά είναι οι κεραίες αντι-παρεμβολής (Anti-Jamming Antennas) που μπορούν να απομονώσουν και να αγνοήσουν παρεμβολές από συγκεκριμένες κατευθύνσεις.
Αυξημένη Ενημέρωση Πιλότων και Εγκαταστάσεων Εκπαίδευσης: Οι πιλότοι εκπαιδεύονται για να αναγνωριστούν τα σημάδια απώλειας GPS και να χρησιμοποιηθούν εναλλακτικές τεχνικές πλοήγησης, όπως τα VOR/DME. Η ενισχυμένη εκπαίδευση βοηθά στο να αντιμετωπίσουν τέτοια περιστατικά με ασφάλεια.
Χρήση Εναλλακτικών Δορυφορικών Συστημάτων Πλοήγησης (Multi-GNSS): Η χρήση πολλών συστημάτων GNSS, όπως του ευρωπαϊκού Galileo, του ρωσικού GLONASS, ή του κινεζικού Beidou, προσφέρει πλεονέκτημα σε περίπτωση παρεμβολών σε σύγκριση χρησιμοποίησησς μία μόνο συχνότητας ή σηυστήματος. Η ευρωπαϊκή διαστημική υπηρεσία, για παράδειγμα, έχει αναβαθμίσει το Galileo για αυξημένη ανθεκτικότητα.