Το πρόγραμμα Sustainable Flight Demonstrator (SFD) της Boeing, με το αεροσκάφος X-66, πέτυχε πρόσφατα ένα σημαντικό ορόσημο, ολοκληρώνοντας τις πρώτες δοκιμές αεροδυναμικής σήραγγας. Οι δοκιμές αυτές πραγματοποιήθηκαν σε συνεργασία με τη NASA, χρησιμοποιώντας δύο διαφορετικά μοντέλα του X-66, με στόχο την επικύρωση του καινοτόμου σχεδιασμού του και την προώθηση τεχνολογιών για πιο βιώσιμες πτήσεις στο μέλλον.
Η πρώτη δοκιμή έγινε στο Ερευνητικό Κέντρο Langley της NASA στο Χάμπτον της Βιρτζίνια. Εκεί, ένα μοντέλο του X-66 με άνοιγμα φτερών περίπου 1,8 μέτρα (6 πόδια) δοκιμάστηκε σε αεροδυναμική σήραγγα χαμηλής ταχύτητας. Οι μηχανικοί μέτρησαν δυνάμεις όπως η ανύψωση και η οπισθέλκουσα, εξετάζοντας διάφορες διαμορφώσεις και συνθήκες πτήσης. Τα δεδομένα αυτά είναι κρίσιμα για να διασφαλιστεί ότι το αεροσκάφος μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά σε πραγματικές συνθήκες.
Η δεύτερη δοκιμή έλαβε χώρα στο Ερευνητικό Κέντρο Ames της NASA, στη Silicon Valley της Καλιφόρνια, σε μια εγκατάσταση υπερηχητικής αεροδυναμικής σήραγγας 11 ποδιών. Εδώ, ένα μοντέλο ημι-ανοίγματος (που αντιπροσωπεύει το μισό αεροσκάφος) υποβλήθηκε σε συνθήκες υψηλής ταχύτητας, προσομοιώνοντας τις πιέσεις και τις δυνάμεις που θα αντιμετωπίσει το X-66 κατά την πτήση. Η μέθοδος αυτή εκμεταλλεύεται τη συμμετρία του σχεδιασμού, επιτρέποντας στους μηχανικούς να συλλέξουν λεπτομερή δεδομένα για την πτέρυγα, όπως επιφανειακή πίεση, τα οποία θα χρησιμοποιηθούν για τη βελτίωση του σχεδιασμού και την ανάπτυξη προσομοιωτών πτήσης.

Τμήμα μοντέλου του Boeing X-66
Το X-66 ξεχωρίζει για τη σχεδίασή του με εξαιρετικά μακριές πτέρυγες, που υποστηρίζονται από διαγώνιες δοκούς (truss-braced wings). Αυτή η δομή βελτιώνει την αεροδυναμική απόδοση, μειώνοντας την κατανάλωση καυσίμων και τις εκπομπές, με στόχο να θέσει νέα πρότυπα για την αεροπορία. Οι δοκιμές αυτές αποτελούν βασικό βήμα για να εξασφαλιστεί ότι ο σχεδιασμός μπορεί να εφαρμοστεί σε ένα αεροσκάφος πλήρους μεγέθους.
Τα επόμενα βήματα περιλαμβάνουν περαιτέρω προσαρμογές με βάση τα δεδομένα που συλλέχθηκαν. Αυτή τη στιγμή, ένα μοντέλο πλήρους ανοίγματος δοκιμάζεται σε υψηλές ταχύτητες στο Ames, ενώ παράλληλα προχωρά η τροποποίηση ενός αεροπλάνου MD-90, που θα μετατραπεί στο X-66. Οι δοκιμές στο έδαφος και οι πτήσεις προγραμματίζονται για το 2028, με σκοπό να αποδειχθεί η βιωσιμότητα αυτής της τεχνολογίας.
Η σημασία αυτών των δοκιμών έγκειται στο ότι ανοίγουν τον δρόμο για την κατασκευή ενός επίδειξης που θα μπορούσε να αλλάξει τον τρόπο που σχεδιάζονται τα μελλοντικά αεροπλάνα. Με την κλιματική αλλαγή να πιέζει τη βιομηχανία της αεροπορίας, το X-66 φιλοδοξεί να προσφέρει μια λύση που συνδυάζει αποδοτικότητα και περιβαλλοντική ευθύνη.
ΠΗΓΗ/Boeing
PHOTOS/NASA